Spiegelen in het onderwijs

Wat je zegt ben je zelf…

Waarom Spiegelen in het onderwijs?

“Wat je zegt ben je zelf”, zo vaak gooiden de kinderen in mijn klas elkaar dat voor de voeten. Toen niet beseffend hoe kloppend dat eigenlijk was. Inmiddels besef ik ten volle de kracht van het spiegelen. Voor de leerkracht, voor de ouders, maar ook voor de kinderen onderling. Alles wat je in een ander ziet, wat je opvalt in positieve of negatieve zin, vertelt je iets over jezelf. De dingen die je in een ander bewondert en waarvan je denkt dat je ze zelf niet hebt, die bezit je zelf ook, maar mag je nog (meer) bekrachtigen of ontwikkelen.

De dingen waar je je aan irriteert bij een ander, dat zijn je eigen werkpunten, de dingen die je zelf ook (te) veel doet, wat je wellicht niet van jezelf wil weten, maar waar je juist mee aan de slag mag, zodat je groeit. Als we die ander geen eigen waarde meer geven, maar alles als onze spiegel gaan zien, betekent dat opeens veel minder oordelen, minder slachtofferschap, maar meer zelf je verantwoordelijkheid nemen, meer regie hebben, dus weer in je eigenaarschap stappen.

Van onbalans naar meer balans en groei.
Van extern gemotiveerd naar intrinsieke motivatie.
Van afhankelijkheid naar meer autonomie.

Wat levert het me op als leerkracht als ik de kracht van het spiegelen beheers?

Als jij het gedrag van je leerlingen en je collega’s gaat spiegelen, geeft dit enorme groei, voor jezelf, maar ook voor je leerlingen en collega’s. De leerlingen in je groep laten je stukken zien vanuit je kindertijd, waar nog delen zijn die aangekeken en opgeruimd mogen worden. Je collega’s spiegelen de samenwerking en verbinding van delen in jezelf. Daar mee aan de slag gaan, geeft meer begrip naar elkaar, meer verbinding. Een betere verbinding met de ander, maar in eerste plaats met jezelf.

Zo zei een leerkracht van groep 4 over haar leerling met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag, waar we spiegelend naar gekeken hadden, na een aantal dagen: “ik merkte maandag en woensdag al verschil bij mij, wat betreft de irritatie die ik bij hem had. Hij is echt mega lief nu.. hij is nog wel boevig, maar anders. En de irritatie bij mij is weg.  Ook mijn duo ervaarde een verschil bij hem. Ik heb het idee dat hij de benzine van zijn klasgenoten vandaag een beetje vervelend vond. Hopelijk blijft dit zo, want dan kunnen we daar mooi op inspelen. Morgen mag ik weer werken, ik ben benieuwd. Inmiddels ook een tweede kind gevonden om mee te gaan spiegelen… ben benieuwd!” Zo mooi wat 1 korte sessie al een enorm effect kan hebben. 

We gaan starten met een pilotopleiding die gaandeweg vorm gegeven zal worden.

Wat gaan we doen?

Ik leer jullie de ins en outs van het spiegelen tijdens de livedagen. Dingen die mogelijk aan bod gaan komen:

    • IK en de ander en het werken met het IK-blaadje
    • Voelen en doen (basisspiegels)
    • Denken en zijn /je lichaam (basisspiegels)
    • Voorouderlijke lijnen
    • De kinddelen (met thema’s als veiligheid/ bescherming/ erbij horen/erkenning en waardering/gezien en gehoord worden)
    • Innerlijk kind
    • Van hoofd naar hart
    • Pesten en gepest worden
    • Samengestelde gezinnen/ gescheiden ouders
    • Alleenstaande/alleengaande ouders
    • Adoptie en pleeggezinnen
    • Verleden en toekomst
    • Dieren als spiegel
    • De wereld als je spiegel
    • Voorwerpen als spiegel
    • Zelfliefde
    • En wat nog ter tafel komt

    En verder?

    • Tussen de livedagen in hebben we zoomsessies waarin je vragen kunt stellen, de casussen waar je tegen aanloopt kunt delen en waarin we elkaar op de hoogte houden van elkaars proces.
    • Het huiswerk is dat je van elke onderwerp een les maakt die je kunt inzetten in je klas/groep en die je ook in de praktijk gaat uitvoeren.
    • De door jullie gemaakte lessen gaan in een kennisbank, waar iedereen uit kan putten, zodat we op den duur een uitgebreide lesbibliotheek hebben, waar jullie als leerkrachten, die het spiegelen in het onderwijs helpen uitdragen, uit kunnen putten.
    • Je hebt ook 5 uur persoonlijke tijd die je kunt inzetten voor overleg, persoonlijke sessie enz.

    Wanneer starten we? 

    We starten op 13 april 2024, 1 zaterdag in de maand. 12 maanden lang. Data zijn:
    • 13 april 2024
    • 11 mei 2024
    • 15 juni 2024
    • 6 juli 2024
    • 7 september 2024
    • 5 oktober 2024
    • 2 november 2024
    • 7 december 2024
    • 4 januari 2025
    • 8 februari 2025
    • 8 maart 2025
    • 5 april 2025

    Locatie

    Grondmolen 88 in Papendrecht

    Kosten

    De prijs van deze opleiding is € 3300,- incl. BTW. Er kan in 12 termijnen betaald worden.

    Afwezig of ziek tijdens een bijeenkomst?

    Je kunt de lesdag dan via zoom volgen, live of we kunnen een opname maken, die je terug kunt kijken en het is mogelijk 1 x in te halen in een 1 op 1 sessie van een dagdeel (zonder lunch) op een doordeweekse dag.

    Heb je eerst nog wat vragen?

    Neem dan contact met me op, dan plannen we eerst een kort kennismakingsgesprek in.